fredag 29 juli 2011

Knäckebröd

Inget slår nybakat och då pratar vi inte om butikens bake-off historier utan att knåda, jäsa och syssla med annat som att ta ett varmt bad eller gå och plocka lite, tömma diskmaskinen och konstatera att det är ingen som lagar mat som har designat köket.

Sen får man tända gasspisen med tändstickor och i med köttermometern för att få ett hum om hur varmt är varmt. Men öppen gaslåga och någon plåthistoria över och sen ska plåten in och tydligen har jag bara en plåt och eftersom jag "följde" ett recept med 1 liter vatten och det blir en hel del deg på det så tog det sin lilla stund.

Om det var värt det? Varenda tugga, jisses vad gott det var! På med smör och ost och lyckan var total, då gör det inget att det tar halva natten att grädda för det får plats 2-3 knäckebröd på en plåt.


Knäckebröd
1 liter vatten 37 grader
50 gram jäst
1 msk salt
i receptet står det ca 15 dl rågmjöl.
Kummin efter behag

Jag hade inte rågmjöl utan rågsikt och vanligt mjöl, men det vart betydligt mycket mer än 15 dl. man får gå på känslan och glöm inte att det kräver en hel del mjöl till utbakning.

lös upp jäst i vatten och tillsätt saltet och massor av mjöl till en bra och smidig deg. Stressa inte degen utan för att få det luftigt så tillsätter man lite i taget. Dela upp i 36 bitar (för mig vart det betydligt fler, jag blandade stora och små bitar)

Låt jäsa ordentligen ca 40 min i bra jäsförhållanden, kavla ut med vanlig kavel, mycket tunt och sedan med kruskakavel. In i ugnen 225 grader till fin färg ca 5 min (i min gasugn var jag tvungen att vända på brödet för att få fin färg på båda sidorna.

Receptet utan kummin är från boken "Östgötamat".

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar