onsdag 20 juli 2011

Körbärssirap

På något sätt är det lite mer ärligt att kalla det sirap med tanke på sockerhalten och för det är inte förrän man tillsätter vatten som det blir saft. Men jag har hittat något alldeles galet gott i butikerna här. Körbärssirap.


På mina cykelturer åker jag förbi alla dessa fält med majs, havre, majs, körsbär-, och äppelodlingar. Man tror det ska lukta gott och skapa ett sug, men när jag på kvällarna cyklar runt här är det även då bönderna som oftast har flera sysslor än odlingar kliver ut och börjar härja med sina traktorer och det dammar så halsen blir torr och ögonen grusiga. Det fina fria känslan (som man jämt ser på film, havrefält liksom) försvinner helt och man går till närmsta sklep (affär) och köper det man nyss åkt förbi. För här handlar det om närodlat och dagsfärskt. Och jag vet att det är så himla fint och bra med närodlat och säsongsbetonat, men jag kan inte hjälpa att tänka att utbudet här är inte ens i närheten av det som finns i Sverige och sånt som inte växer här är väldans dyrt och det får en att tänka att det är såhär ett närodlat samhälle såg ut typ på 50-talet i Sverige.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar