torsdag 21 juli 2011

Passerade tomater

I tidningen Mat och Vänner, i senaste nummret tog de upp rostad passerade tomater. Det lät verkligen gott, lite brända tomater kan bara bli vinst. Recepet är väldigt enkelt, in med passerade tomater i ugnen och rör om lite då och då till den blivit lite svart då är du i mål.

Sen är det väldigt många som bakar tomater nu och Öhman lägger inte bara in tomater utan passerar de också. Jag som inte har något internet hemma kommer inte exakt ihåg hur man skulle göra, å andra sidan har jag aldrig varit någon som följer recept. Så det fanns inget annat val än att improvisera fram det hela.

Körbärstomater, purjolök, örtsalt och kallpressad rapsolja, in i gasugnen. Tomaterna var inne i en timma eller längre och hur varmt, ja du, jag började på 8an eftersom annars slocknade gasen sen började det spraka lite väl mycket så jag gick och sänkte och sen sänkte jag lite till och hamnde på en solklar 3a.
När du tagit upp fatet och lagt de stekheta tomaterna på spisen så tar du ett varv i lägenheten och funderar på vad morgondagens middag blir och sen plockar du fram den en finmaskig sil och och mosar tomaterna och pressar ur all saft som är en kräm som man kan kalla passerade tomater, ha i lite socker och mängden är beroende på hur söta tomater du hittat, börja smått och smaka av.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar