tisdag 2 augusti 2011

Kycklingfilé

Kyckling passar till allt, det skulle säkert kunna ha i en sockersöt paj till och med. Det är så neutral och mild smak. Fördelen med just detta är att man kan koncentrera sig på tillbehören, det är dom som gör det. Alla vet ju att ingefära och chili + kyckling är win men vet alla att sviskon, bacon, timjan och kyckling är minst lika mycket vinst?

Bilderna vart alldeles urusla och ger inte sitt rätta ansikte, men jag har för mig att jag gjorde en variant av denna rätt för ett år sedan med (så den som behagar har möjligheten att bläddra tillbaka i bloggen).

Sviskonfylld kycklingfilé med knaprig bacon och timjan.
Ta timjan och häll upp i en liten skål och droppa liiite olja så den blötläggs lite. Därefter så skär du snitt i så många kycklingfiléer du önskar. I snittytan pular in jag ett sviskon, så antal snitt är lite beroende på hur stor själva filéen är och hur stora sviskon du har. Kladda på timjanen och vira bacon runt kycklingdelarna. Jag gillar ränder så 2 bacon per filé för min egen del. Om du får bacon och sviskon över rullar du bacon och sviskor och slänger med det i ugnen där kycklingen går tills den är klar och baconet krispigt.

Gott till det mesta, förslagsvis en ljummen sallad gjord på stekta grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar