torsdag 11 augusti 2011

Lite så

Jag ligger i sängen, eller det är en bäddsoffa i ett rosa och vitt rum. Det är min kusins rum. Vi har varit ute på krogen, eller diskotek som det heter på polska. Jag har återigen förvånats över att jag faktiskt klarar att dricka ren vodka för att senare snabbt därefter skölja ner med lite läskeblask.

Tillbaka till det rosa rummet en tidig söndagsmorgon när ruset håller på att lägga sig ligger jag och skriver ner recept på ryska piroger, inlagda rödbetor med pepparrot och någon märklig spruta som man skjuter in i kycklingen och fyller upp köttet med marinad. Jag insåg att det är kanske inte just alla människor som skulle känna en ångest att om man inte skriver nu så kommer det kanske att vara förlorat till glömska.

Väl hemma igen så vart det inga piroger, inte än i alla fall så jag försöker koka pasta som Sari (misslyckas ständigt) och sen köttfärssås med färska tomater och sista burken hela tomater från Saltå kvarn. Lite smörstekt zucchini och halvkokt blomkål med örtsalt.


Tillvägagångssätt
2 kastruller med vatten en till blomkålen och en till pastan.

Gör köttfärs som du brukar (vitlök/lök/stekköttfärs och tillsätt tomater på burk) och klyfta in hela tomater. När tomaterna legat in en kort stund kan du med plocka bort skalet från tomaterna, visst bränner du dig lite men det är sånt man får ta. Lägg i lite buljong/fond och ketchup eller annat sött. Smörstek zucchini vid sidan om. Ät med ett gott glas rödvin och se ut över det trista vädret och tänk att maten smakar i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar