torsdag 14 november 2013

Det var längesen, så längesen

Det var ett tag sen.
Verkligen längesen.

Jag dog där någonstans i Polen, bland alla tråkiga mathyllor och allt jobb. Jag kan inte hålla på att att enbart leva på tråkiga råvaror som är säsongsbetonade utan att bo i ett exotiskt land. Något måste ju ta dö på inspirationen och det visade sig vara tråkiga matbutiker.

Nu är jag tillbaka är i Sverige och bor i Stockholm, vilket gör mig till kanske den lyckligaste personen någonsin.

Under tiden har jag skapat nya rätter och ny kamera så jag hoppas att ni förlåter för allting som skett tidigare. Jag vill inte ta bort det, för varför ska jag skämmas, men jisses vad dåliga bilder och mat är högt och lågt så ibland blir det dödsgott och ibland ätbart och det är ju lite så livet ser ut så vi låter det va som det är helt enkelt.



Kyckling, kikärter, dijonsenap och en gnutta basilika och soltorkade tomater



Recept
1kg kyckling
5dl matlagningsgrädde
2 vitlöksklyftor
1 scharlottenlök
Färsk basilika
1 näve soltorkade tomater
2-3 tsk dijonsenap
Salt&Peppar
Kycklingfond


Stek kycklingen i omgångar om du äger en panna av mindre storlek och förbered en gryta. Själv äger jag en gryta i teflon så den startade jag samtidigt och stekta lökarna i lite smör. När kyckling blev klar så blanda kyckling och lökarna. Häll på grädde, fond och krydda med salt och peppar. Fiska upp soltorkade tomaterna med en gaffel och håll tomaterna med gaffeln när du skär tomaterna om du vill slippa kladd och olja fingrar. Blanda i tomaterna och skölj kikärterna väl innan du tillsätter de i grytan. Sist men absolut inte minst stäng av plattan helt och lägg i all basilika du kan komma åt. Själv kom jag bara åt en halv kruka, så kan de va!


Röding!


Ingen bild, tyvärr.



Jag gav mig på att köpa en hel fisk i tron att jag kan filéa utan att ha riktigt gjort det tidigare någonsin. Jag vet inte riktigt vad det var som flög in i mig, men jag misstänker att det är alla matprogram som gör att jag har stort självförtroende när köpet skulle göras och ett mindre när jag insåg vilka sågmärken det blev i fisken.

Efter en del kämpande gick det bra i alla fall.

Rödingen stekte jag i riktigt med smör och kryddade med salt&peppar och efter stekningen gjorde jag en sås genom att hälla över matlagningsgrädde och dra i lite fond så fanns det plötsligt en god sås!

Till rödingen kokade jag pasta och drog i en dillpesto och stänkte citron över allt jag kom åt och resultatet blev gott och det är väl kanske huvudsaken.

Recept dillpesto
1 kruka dill
½ kruka basilika (mest för utfyllnad)
1 grabbnäve valnötter
Olivolja
Juice av en halv citron
Salt&peppar

Lägg i allt i en mixer. Mixa. Blanda med pasta. Klart.





Högrev med linser




Förhoppningsvis dröjer det inte flera år innan jag skriver igen!

Allt gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar