söndag 17 november 2013

Rotselleri

Rotselleri.

Rotfrukten som smyger sig in i recept och är på mode. För några år sedan var det palsternacka, nu är det rotselleri. Vi har aldrig riktigt varit överens jag och roten eftersom den har så speciell smak och passar bäst när den inte är ensam. 

Tillslut idag efter ha legat raklång i sängen och funderat gick jag med bestämda steg in i köket och skalade roten, skivade den och förklarade kärlek till roten och det var mitt jobb att se till att det blev just så.

Ugnen stod på 200 grader
Olivoljan (alltid från Spanien) hade redan tagit sig en tur över rotselleriskivorna.
Det återstod bara en sak till. Balsamvinäger. Massera in olja och vinäger och in i ugnen.
Låt gå till fin färg och salta med flingsalt och helt plötsligt är allt glömt och förlåtet.
Vi är vänner och vi ät den till majskyckling, men kanske förklarar sig ännu bättre till en bit kött?



Pulled Högrev

Vi (jag och min sambo) hittade fin-fina högrevsbitar på Ica Maxi i Nacka så det var inte så mycket att orda om, kom och köp sa den saftiga stora biffen.


Recept (jag glömde måtta upp allt så det är ungefärliga mått)
Högrev ca 1,5kg
Vitlök 2-3st
Gul lök 1st
Rött vin (halv flaska)
Chilisås (ca 1 dl)
Fond (1 ovalformad historia)
Krossade tomater
Chiliflakes

Stek köttet i omgångar i en sidopanna till gjutjärnsgrytan. Stek lökarna i grytan och ös på med kött som fått färg. Häll på vinet, fond, chili och det koka upp. Häll på krossade tomater och vatten. Krydda. Låt det koka i flera timmar till högrevsbitarna blir som i kalops och såsen nästan tjock. Ta fram två vapen av träslag och börja hacka i köttet. Det tar sin lilla tid, men det är det värt och det kanske värker lite i underarmarna, men det kan jämföras med det där gympasset man missade tidigare i veckan så lite träning blir det med allt det bankandet.

Servera i tortillabröd med gräddfil, tomat, gurka och andra tillbehör om så önskas.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar