lördag 30 november 2013

Smördegsinbakad chevré med valnötter och honung

Det finns så många goda ostar, så många att jag själv inte hittat en ost jag inte gillar. Ost verkar gilla sött också, som t.ex. marmelad och honung. Chevré, som praktisk taget är oskiljaktig från honung. En gång smakade jag en chevré som redan var blandad med honung. Det kändes som om man hamnade i himmelriket och vände snabbt tillbaka till verklighetens vinter utan snö och det kanske var det så att jag kostade på mig en så tjock bit att den rostade smörgåsen under var som persilja på toppen av en maträtt på en rätt så snål krog.

Jag har en kompis, hon har två barn och när hon under en lära-dig-föda-och-hantera-det-kurs så skulle alla tänka på en målbild. Sen skulle man tydligen redovisa det högt för de andra i gruppen. De flesta personerna hade som målbild när de håller sitt barn. Hennes målbild var att få äta chevré.

Det här är en hyllning till min kompis vars målbild var att få äta chevré!



Smördegsinbakad chevré med valnötter och honung.


Recept
Ett pkt smördeg (färsk)
Några skivor chevré utan skal
En näve nötter
Några klickar honung

Sätt ugnen på 200 grader. Ta ut formar från smördegen, det kan man med enkelhet göra genom att hitta ett glas med lämplig diameterform. Skär chevré i bitar och lägg de på smördegen. Krossa valnötterna i händerna medan du plockar ur de i påsen och lägg de i en panna för att rosta de en smula. Som vanligt får man inte tänka på vad man ska göra för matlåda till morgondagens lunch eftersom det bränns väldigt lätt. Lägg på valnötter och lite honung på varje runda smördeg och kläm ihop degen helt och ställ in i ugnen. Du ser när de bli klara ca 10 minuter. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar