lördag 30 november 2013

Grönkål

Jag har slutat köpa kött som jag tycker ser spännande ut. De slutade med att jag köpte en grillpanna i gjutjärn som jag sällan använder men är såklart väldigt nöjd med att jag har de gånger jag faktiskt använder den, som när vi äter hemmagjorda hamburgare gjort på malen högrev. HERREGUD! Vad har malen högrev varit hela mitt liv?! Vem vill någonsin gå på malen nötfärs nu? Det verkar ju komplett vansinnigt!

Tillbaka till köpa det som ser spännande ut.
Grönkål. Denna vackra grönsaker som behöver omsorg för att kunna älskas inhandlas här. Jag googlade lite snabbt på olika saker, men gick tillbaka till ett nummer av "Mat & Vänner" där de hade gjort grönkålschips. saken var klar.

I vanlig ordning följde jag inte receptet.



Grönkålschips


Grönkål
Fet skinka eller bacon
Olivolja
Chilikrydda
Pimenton
Salt

Sätt ugnen på 200 grader.

Lägg ut skinka eller bacon på plåten. Krydda skinkan. Ställ in den i ugnen och låt den separera fett från köttet.


Skölj grönkålen och dra bort eller skär bort blasten. Dra isär till mindre bitar som är lämpliga för en tugga. Lägg på kökshandduk och plocka fram ytterligare en handduk för att torka av allt vatten.


När skinkan har gått klart i ugnen och börjar se knaprig ut och fettet ligger och puttrar med kryddorna. Plockar du bort köttet och lägger på grönkålen i fettet. Tillsätt olivoljan så att ingen grönkålsbit kommer undan. Tänk på att både plåten och fettet kan vara varmt så gör grejerna med sunt förnuft så slipper man få obehagliga blåser på händerna.

Ställ in i ugnen och låt torka. Det går fort så du måste passa så att det inte bränns. Under tiden nu är på tårna med grönkålen i ugnen kan du skära skinkan i små, små bitar. När grönkålen är klar kan du spraya fett om det behövs, salta och blanda med skinkbitarna. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar