lördag 30 november 2013

Sånt som gör mig lycklig

Rödbetor.
Chevré.
Valnötter.
Olivolja.

Det närmar sig jul och jag förra året tog jag köttbulleansvaret. Om man väljer köttbullar, janson eller skinkan är man ute efter precis samma sak. Man vill ha uppmärksamhet. Man vill att folk ska säga "åååå hemmagjord/a (...)". Det är klassiker på bordet som man alltid vill ska smaka klassiskt. Det här året var jag tidigt ute med att praktiskt taget skrika ut JAG TAR GRÖNSAKERNA! För att inte dränkas i janson, skinka, köttbullar och prinskorv så behöver vi något fint att bryta av med. Sill bryter väldigt fint mot fettet, vilket vem som helst är tacksam för och brödet samlar upp fett och andra vätskor som gör att man känner sig lika däst som när man kommit hem vrålhungrig och ätit kall potatismos ur kylen för att senare lägga sig på soffan och undra vad det var som hände precis. För att inte missa grönsaksansvaret såg jag till att säga till om mitt ansvarsområde i tid! Så nu har jag syrat grönsaker i alla dess former och med olika smaker.


Zucchini med chili, lagerblad och ingefära till höger. Kokt och hackad gulbeta till vänster med vanilj och vitpeppar. Ej med på bild är zucchini med kryddpeppar och kryddnejlika.



Råa, hackade morötter med rå ingefära, chiliflakes och svartpeppar.



Rå broccoli, morot och blomkål tillsammans med nejlika och svartpeppar.


Rå blomkål med fänkål och vanilj.


Rå blomkål och morot med svartpeppar.


Enminutkoktbroccoli med rå vitlök i botten och en hel del chili.


Det blev lite lag kvar och även lite gulbetor som inte fick plats i burkarna. Jag la in betorna i lagen i en djup tallrik någon timme, innan jag fiskade ur de och la på en plåt. La på ost i form av chevré och valnötter. Ställde in i ugnen ca 200 grader tills färg infann sig.


Det kanske var så att vi åt lite först innan jag kom på att jag borde ta ett kort. 

Resultatet av dessa får vi se, men det sistnämnda kan jag bara säga SWEET JESUS! Var har snabb-syrad gulbeta varit hela mitt liv?! Rätten var välbalanserad och syran, alltså denna syra!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar