söndag 8 december 2013

Saffransmuffins

Julen närmar sig. Snön har äntligen kommit till Stockholm och skidorna har börjat på tv. Samtidigt börjar hela Sverige baka. Som aldrig förr. Personer som inte satt på ugnen för att något med socker ska in på ett helt år, har bestämt sig. Saffran, kryddiga kryddor och socker. Något ska det bli! Gott blir det, allt som oftast.

Själv bestämde jag mig för att skippa efterrätter förr ett bra tag sen. Så allt i form av godis, glass, läsk, chips och bakverk äter jag inte. Egentligen var det ingen big deal för mig, för jag äter inte så mycket av det. Vi köper inte hem det så mycket heller så det enda jag kan härleda det till är att detta är ännu en grej i ledet som jag slutar med. Jag gillar att sluta med saker, varför är oklart och jag har inte grävt så mycket djupare än så för att konstatera att jag gillar att sluta. En gång slutade jag äta kött, det höll jag på med i flera år, till en dag gick jag och köpte en grillad kyckling i affären. Jag tycker fortfarande om butikernas grillade kyckling. Andra saker som jag slutat med är nikotin, i de flesta former faktisk. Jag höll upp helt fri i två år och mådde rätt dåligt av det och jag kunde inte börja med något som jag slutat med, så jag började med nikotintuggummi. Jag kommer nog inte sluta med det.


Saffransmuffins med russin och pärlsocker




Recept
6 dl vetemjöl
3 msk bakpulver
1 g saffran
1 dl russin
75 g smör
2 dl vit baksirap
2 dl mjölk
2 ägg

Garnering
½ dl pärlsocker

Sätt ugnen på 225 grader. Sätt ut pappersformar på en plåt.
Blanda vetemjöl, bakpulver, saffran och russin.
Smula ner smör i mjölblandningen.
Vispa ihop sirap, mjölk, ägg och rör ner.
Fördela smeten i formarna.
Strö över pärlsocker.
Grädda mitt i ugnen 5-8 minuter.

Jag valde att inte ha russin i smeten utan lägga på russin på hälften av satsen. Eftersom jag inte hade ljus baksirap hemma tog jag 2 dl socker och spädde med mer mjölk i smeten.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar