söndag 8 december 2013

Kycklingrulle i kesodeg

Jag jobbade i storkök när jag tog sabbat år som varade i två år. Jag flängde runt i alla kommuners skolkök och hemtjänst. Jag insåg ganska snabbt att det var inget för mig så jag sökte en utbildning, kom in på den och gick vidare i livet, med fast lön, fasta arbetstider och lediga helger. Det intressanta i de olika köken var att vissa hade med sig matlåda, trots att de lagade mat hela dagarna och kunde för en relativt billig penning äta lunch på arbetsplatsen. På ett kök var det matlåda som gällde. Vi satt och åt tillsammans och en av de seniora i köket hade något spännande med sig så den obligatoriska frågan om vad man har i lådan infann sig något snabbare än vanligt. Det visade sig vara en köttfärsrulle. Jag frågade efter receptet och hon gav mig det dagen därpå.

Sen har det legat där i min pärm, i flera, flera år.

Tills igår när jag lagade den där rullen. Jag hade inte köttfärs hemma så gjorde min egen variant av fyllning, men det är degen som avviker här som ökar proteinhalten och mustigheten.


Kycklingrulle med kesodeg




Recept

Deg
4,5 dl mjöl
100 gram smör
200 gram keso
½ tsk salt

Blanda mjöl och salt, finfördela smöret i mjölet med fingertopparna till en smulig massa och blanda i keso. Forma till en deg och låt vila i kyl 30 min.

Sätt ugnen på 200 grader.

Fyllning
500 gram kycklingfilé
1 lök
1 dl chilisås
1 påse tacokrydda
100-150 gram ost

Övrigt
1 ägg
sesamfrön
+ ev lite ost
Gräddfil/kesella/fet yoghurt etc. 

Putsa kycklingfilén och mixa den till en färs. Stek lök och kyckling. Tillsätt tacokrydda när kycklingen nästan gått klart. Tillsätt vatten enligt förpackningen och när allt har harmoniserat sig i pannan måttar du upp 1 dl chilisås så det bli en härlig och inte så vattning massa. 

Kavla ut degen till en platta ca 30x20 cm. Lägg ut utkavlade platten på en plåt med bakplåtspapper och stör över fyllning och sen ost. För den som vill ha mer ost lägger ju såklart till det. 

Nu kommer ett moment så kräver mod och självförtroende och det är att rulla ihop rullen och placera den mitt på plåten. när du klarat detta moment kan du lugnt sträcka dig efter kniven för att göra några snygga snitt och pensla med uppvispatägg och strö ut sesamfrön och om, om du önskar.

Grädda i ugnen i 20-25 minuter, men som alla vet är det färgen på innehållet i ugnen som avgör när saker och ting är klart. Servera med en gräddfil eller dylikt och någon sallad!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar