lördag 1 mars 2014

Varför välja mellan två goda ting?

Jag hade utlovat tapas, men hade inga nya kreationer på gång. Det vankades parmiddag, hemma hos oss.

Jag behöver mer fritid för att sluka kokböcker och fundera, mer träning för att fundera på vad som skulle kunna rimma ihop. Men den senaste veckan har jag varit förkyld och jobbat och mitt jobb kommer alltid före min fritid. För jag har valt att ha det så.

Jag hamnade i ett vägval.

Antingen gå på de säkra kort jag har och servera saker och ting som jag både ätit och gjort förr eller göra något annat.

Det blev något annat.

En mix av middag och tapas.

Burgare, charkuterier och en hel del vin!


12st hamburgerbröd


50g jäst för söta degar
3 dl ljummet vatten
½ dl olivolja
2 msk honung
1 msk flingsalt
7-8 dl vetemjöl special
ägg till pensling

Smula jästen i en bunke och lägg i vatten, olivolja, honung och flingsalt. Blanda väl innan du tillsätter vetemjöl. Arbeta samman degen och knåda igenom den några minuter. Låt degen jäsa ca 45 minuter. 

Sätt ugnen på 175 grader.

Kolla så att degen är dubbel storlek och vält över den på en mjölad yta och dela upp degen i 12 delar.

Forma bollar så snabbt och effektivt du bara kan utan att pressa ur luften som du lyckats få av jäsningen.

Lägg bullarna på en plåt som innehar bakplåtspapper och låt jäsa under bakhanduk ca 30 minuter.

Vispa upp ett ägg och smörj bullarna innan de åker in i ugnen för värmebehandling på ca 10 minuter. 

Den som vill använda sesamfrön gör givetvis det och lägger på det innan brödet går in i ugnen.

Receptet är till stor del stulet från: Leila

Köttet!

Jag har ingen bild på köttet, men det är nog det som många tror är det svåraste, men egentligen det lättaste.

Gör bara följande:
Köp högrevsfärs, för 12 burgare går det åt ca 1kg högrevsfärs.
Tillsätt salt
Dra på en peppar från kvarnen.
Blanda utan att mosa sönder allt.
Forma till burgare
Stek med fördel i ett grilljärn av gjutjärn.
Klart.

Grönsaker

Grönsaker är både lämpligt, gott, nyttigt och fint.
Tomat, rödlök, romansallad och cornichons så är du hemma.

Ost

Jag tog västgötaklosterost och det rimmade fint. Nästa gång blir det nog hyvlad parmesan.

Fetaostkräm (till vänster)

Tillvägagångssätt för fetaostkräm
Ett block fetaost
En skvätt filmjölk
Några varv med pepparkvarnen

Lägg blocket i en djup tallrik och krossa med gaffel, tillsätt filmjölk under processen. För den som gillar vitlök kan den givetvis tillsätta en klyfta.


Majonnäs är enligt Bonniers kokbok.


Lomo
Chorizo
Manchego
Chevré
Brie
Serrano
Olika nötter (är inte med på bild)



Ett gott plock, jag tidigare skrivit om:Päron, Fetaost, Crema balsamico.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar