fredag 2 maj 2014

Löksoppa

Plötsligt händer det.

Dagen då det kom tillbaka till mig.

Jag har letar, jag har försökt, jag har ätit mig igenom alla restauranger på centralen.Jag lagade påskmiddag som jag gömde fotografera och trodde att det kommit tillbaka till mig då, men icke. Känslan återkom inte.

Känslan för matlagning.

Idag, med en spansk öl och Hello Saferide sjungandes ur högtalarna kom det tillbaka till mig.

Jag är ensam hemma och började dona med disken efter min sallad som jag gjorde igår till den färdiggrillande kycklingen (hur lyckad de i butiken få kycklingen så mör?). Jag öppnade kylen och plötsligt var jag igång, tonfiskröra med kokt ägg och potatis, grillad paprika, oliver med kärnor som jag kärnade ut för hand och rödlök. Något fett också! Ska jag ta olivolja eller majonnäs? Det finns en liten slatt majonnäs kvar i kylen och kesella för att slippa den dunderfeta smaken. Plötsligt var en tonfisksalladsröra klar! Såg att det finns mycket lök hemma, vi måste ha dubbelhandlat.

Vill man bli bra på att hantera lök?
- Gör löksoppa!

Löksoppa.


Recept:
http://www.ica.se/recept/klassisk-loksoppa-715870/

Jag tror inte folk förstår hur lång tid 15 minuter för att steka lök. Det är, för tydlighetens skulle, en sinnessjukt lång tid!

Till löksoppan rekommenderar jag ostchips! Ostchips kan med fördel göras med en stark ost t.ex. brännvinsost. Tillvägagångssättet är enkelt. Du river osten och placerar den på en hög på en ugnsplåt med bakplåtspapper på och in i ugnen på 200 grader och låter det smälta ut och när den precis har fått lite färg tar du ut plåten och låter osten svalna och stelna. Därefter plockar du upp ostchipsen och för den som önskar lägger den direkt i soppan.


Tonfisksalladsröra


Recept
2 burkar tonfisk
1 röd lök
2 hela grillade paprikor på burk
1 näve oliver
3 kokta ägg
2-3 msk majonääs
2 matskedar kesella
Några kokta, skalade potatisar
Dill (jag använde torkad)
Citronpeppar
Salt

Koka, låt kallna, skala, hacka, blanda, smaka av, krydda!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar